Fortsätt till huvudinnehåll

Bisarr

Vad otroligt förbluffande det är, livet! Precis slagit mig ned vid en nött dator för att skriva ned allt tänkbart och vice versa; otänkbart. Nyss satt jag i en sal där min utsikt präglades av tre kroppars vilda kaffedrickande och tjatter om ingenting. Det kändes förvånansvärt bra och det fylldes upp ett litet stänk av värme inuti mig. Jag kunde inte rå mig för att smyglyssna på deras konversation där jag satt med inget annat än dem i mitt fokus (såklart låtsades jag vara helt bortträngd från det yttre med ögonen klistrade i en till synes hårdkantad bok om kalkstenar). Men i vilket fall så talade de om ointressanta saker som inte ens kom att fastna på min näthinna, så oviktiga att mina smilgropar åkte hiss en smula. Jag vill inte låta högfärdig eftersom det är inte inom de ramarna man ska förhålla sig, men dessa människor, dessa banala människor ter sig förunderligt underbara i mina ögon (trots att detta låter som en stor mängd med sjuk ironi i era allvetande öron). Men jag vill bara krama dem och hålla om så hårt att hela jag smälter in och slukas.

De flesta av oss (utåt sett) intellektuella, ståtliga och kultiverade människor tillbringar en stor kraftbunt till att studera lidandet och utforska det som ingen någonsin kommer dra nytta av än andra lika kultiverade människor. Ja du ser genast en ond och bisarr cirkelbana. Men vi lever på stoltheten att vara bättre än dem, bättre än oss själva som små barnsben eller kanske lappa ihop fäders forna misstag. Jag tror innerligt att detta bara är en hård fasad att gömma sig bakom. Något att dra över huvudet om nätterna så att inte alla vålnader kommer och äter upp oss. Såklart finns där inga sådana vålnader eller väsen över huvudtaget att tala om, men på något vänster eller höger eller mitten har vi fått för oss att de finns och kanske behöver vi något att skrämmas av när allt annat ter sig sådär obehagligt neutralt. Självironin stänker upp i ansiktet så att sminket rinner av mig i slutledningen; Mitt liv var så oklanderligt att jag uppfann motgångar som jag sedan byggde upp murar inför. Hela mitt beteende är ett luftslott! Och hur jag gråter ändlöst åt detta, gråter och gråter tills jag blir helt uppfylld. Ja, om det vore så väl. Men nej mina kära vänner, jag gråter inte, inte ens en ynka tår kan jag klämma fram i dessa tider av insikt.

Allt som är i mig och river mig är det icke existerande. Tomheten. Men hur kan något som inte finns ta upp sådan stor plats? Förklara det för mig och jag ska kyssa er ändlöst. Om intet finns, och vi finns, är vi då en del av intet? Allt kanske är ett stort flytande med varken materiellt eller andligt innehåll. Vi kanske bara är, precis som intet bara är, precis som normer och stenar och små lövträd. Varken mer eller mindre, starkare eller svagare. Kategorier är eventuellt bara en människas bristfält. Ett sätt att förenkla för att kunna sortera för att över huvudtagen kunna begripa! Dessa nedskrivna rader är ytterligare bara ett sätt att förenkla mina tankar och hälften radas aldrig upp precis som hälften uppfinns i flödet. Ingen sanning och inget dåligt skämt. Det bara råkar ”vara”.Hur det är och vad det är spelar inte så stor roll. Det som uppkommer är. Om jag tror på månskepp under jorden så ÄR dem om så bara i en tanke. Om jag tror att du ska förtära ett lamm imorgon så ÄR det. Det jag ser objektivt framför mig är precis som mina tankar är. Vad som sker mellan någon slags verklighet och vårat medvetande har vi ingen tillgång till att få snoka runt i. Jag skulle nog säga att det är min största brist. Människans. Jag vill uppfinna nya ögon som kan låsa upp det vi ännu inte upplevt. Rädda mig från mitt medvetande du själsfyllda varelse, och få mig glömma allt jag precis visat dig.

Det otydliga skrämmer. Det övertydliga; likaså.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

STOCKHOLM EN DEL AV VÄRLDEN SOM VÄRLDEN EN DEL AV STOCKHOLM

Dagar i Stockholm, dagar som andra, dagar är minnen och blott bara där det var. Nu är en annan tid, som tas ifrån mig på nytt om vart annat. Med nya vetskaper om molekylstråleetepaxi och MOVPE förstår jag nu inget mer än innan, precis som alltid med alltet. Det hela är delar av små betydelselösa ting, föremål och känslor vi ej kan peka ut utan bara gnugga ihop likt ett barns lekar med händer. Konst och poesi är det vackraste i världen trots att endast en bråkdel är beskådad. Jag vet det för jag har rätten att tycka som jag behagar, såvida inte normer bryts av. Lite som yttrandefriheten. En dag som var blev min känsla förvandlad av ett rosa trollspö. Glitterprinsessa löd de magiska orden och verklighet kombinerades med önskan. Jag tänker inte lika mycket på invecklingar i långa timmar som i andra. Det finns en behaglig tomhet, som om mitt land vore styrelöst men ändå funktionellt.

En ny världsorientering, Del 1

Det är ett nytt sätt att viska på i det upphöjda och gåtfulla. Kommunikationen mellan en magi och en människas uppfattning väver band av ädelrik sort. För stark att bryta och för exceptionell för att glömma. Mycket svår att gömma undan när någon väl hittat det, då det ligger under huden till alla kroppar som bär med sig öppenhet och sans. Att träna upp kommunikationen och inte bara använda sig utav magin som ett verktyg. Istället bli ett med den då det blir en vänskap som måste hållas efter och vårda. Laslienama och hennes kraft Kueh var de första från urminnes tider att få en av de starkaste reaktioner mellan magi och människa. Invånana kallade dem Assinesz (ett djupare ord för evig kärlek som används på en mycket helig nivå och sällan brukas slösaktigt). De har än idag stor betydelse för folket då det inspirerat många att ge mer hän åt sin magiska kontakt. Ur Kuehs magi och Laslienamas vilja fick vi, byn på andra sidan Ockrabergen, andan och styrkan till att påbörja bygge

Vilket mått håller måttet?

Ser sanningen i brunögat... Den absoluta sanningen är klurig att sätta fingret på. Den känns lite så som ett blött duggregn kan göra emot en naken hud. Här tycks temperaturen i kroppen upplevas relativ till sin omgivning; huvudrätten är en tvådelad vilja som behöver en motståndare för att existera. När vinnaren ropats upp så upphör inte spelet att gälla så som det kan tyckas, nej enligt min prototyp så är just den matchen viktig för att alls kunna avgöra helheten. Även om personen inte minns just allt så har minnet funnit sin egen väg att tala ut sig genom personen i fråga. Nostalgiska känslor och fasa kan slåss om en medalj i minneslunden.    Dock blir det trixigt när det finns två valörer som vill strida för en vinst som uppskattats till ovärderlig. Oavsett vilka valörer här i livet du satsar med eller vilka du åtrår, så ligger en ny upplevelse runt varje hörn. Tar bort kanterna för att inte bli stött... Ett mätverktyg  för sanningens helhet är förmodligen inte listad. Precis so